Diabetes

For deg med diabetes er det ekstra viktig å ta vare på føttene, dette fordi diabetikere ofte får dårligere blodsirkulasjon og nedsatt følelse i beina.

Tilstanden skyldes svekkelse i blodårene i kroppen på grunn av langvarig høyt blodsukkernivå som igjen gir nedsatt surstoff tilførsel til vevet. Med diabetes får du lettere sår og det er ofte vanskelig å få dem til å gro. Ved å forbygge med god fothelse og god regulering av blodsukkeret kan du unngå mange plager. I tillegg til god egenpleie er det lurt å jevnlig til fotterapeut.

Fotterapeuter er ofte de første til å oppdage begynnende sår og forandringer på en diabetes fot. Riktige tiltak i tide kan være avgjørende for å unngå alvorlige komplikasjoner på diabetesføtter, som feks amputasjoner.

Egenpleieråd for deg med diabetes

  1. Velg gode sko som passer foten og skift gjerne sko flere ganger om dagen
  2. Tøm skoen for rusk og småstein før du tar dem på
  3. Bytt strømper hver dag og bruk strømper av naturfiber som ikke strammer
  4. Kjenner du skarpe sømmer på strømpene så vreng dem og bruk dem på vranga
  5. Unngå å gå barbeint
  6. Sjekk alltid temperaturen på vannet før du tar fotbad, bruk lunkent vann og sitt max 5 min. da blir ikke huden for oppbløtt
  7. Vask bena daglig og tørk føttene godt, spesielt mellom tærne
  8. Klipp neglen rett over, fil evt. kvasse kanter jevne med en neglefil
  9. Unngå å skjære i hard hud og å fjerne torner, det kan en fotterapeut hjelpe med så unngår du sår
  10. Smør bena med en god fotkrem, det fins egnede fotkremer for deg med diabetes
  11. Bruk et speil for å se under føttene og bak på hæler, gjør det regelmessig og vær oppmerksom på forandringer
  12. Ser du forandringer i huden i form av sår, hard hud eller lignende kontakt fotterapeut eller lege
  13. La føttene få en kontroll time hos en autorisert fotterapeut 1-2 ganger i året.

Helselaget sponser sine medlemmer over 67 år med 50 kr, 4 ganger i året. Ta med medlemskort.

Land diabetes forening sponser medlemmer 250 kr i en behandling en gang i året.